Parasport Danmark logo hvid.png

Fire danske paradressurryttere udtaget til VM i Herning

Landstræner i paradressur, Astrid Gemal, har nu sat navn på de fire ekvipager, der skal repræsentere Danmark ved VM i ridning i Herning til august.

Fire danske ekvipager er klar til VM i Herning. Fra venstre: Katrine Kristensen og Quater, Nicole Johnsen og Moromax, Karla Dyhm Junge og Miss Dasiy samt Tobias Thorning Jørgensen og Jolene Hill.

Til august samles ridesportens internationale elite på den jyske hede til verdensmesterskaberne i springning, dressur, paradressur og voltigering. 700 ryttere fra 70 nationer tager del i det enorme stævne, der afvikles i dagene 6.-14. august i området omkring Jyske Bank Boxen og MCH Arena.

De danske landsholdsryttere i paradressur har igennem de seneste måneder gjort deres for at overbevise landstræner Astrid Gemal om, at de skal udtages, og i dag har hun sat navn på de fire ekvipager, der skal repræsentere Danmark på hjemmebane:

• Katrine Kristensen og Gørklintgaards Quater, grad II
  • Tobias Thorning Jørgensen og Jolene Hill, grad III
  • Karla Dyhm Junge og Miss Daisy, grad III
  • Nicole Johnsen og Moromax, grad V
Karla Dyhm Junge og Miss Daisy
Karla Dyhm Junge og Miss Daisy. Foto: Ridehesten.com
Tobias Thorning Jørgensen og Jolene. Foto: Christer Holte.

Landstræner Astrid Gemal sætter nogle ord på det danske hold:

- De fire ryttere, der skal repræsentere Danmark ved VM 2022, er blandt andet valgt ud fra deres sportslige formkurve og min tro på, at de alle har en spændende fremtid i international paradressur. Derudover har de alle fire en enormt positiv tilgang at bidrage med på landsholdet, siger hun og glæder sig på rytternes vegne over den store oplevelse, der venter dem i Herning:

- Det bliver helt vildt stort at ride VM på hjemmebane, og vi ser alle sammen meget frem til det - særligt efter sidste års Paralympiske Lege i Tokyo, hvor rytterne red foran tomme tribuner. Det bliver en kæmpe oplevelse at ride for så mange mennesker, som vi regner med kommer til Herning.

Medaljer og PL-kvalifikation på spil
De danske ryttere kommer til VM med gode resultater i bagagen, senest fra det trestjernede internationale stævne i Kronenberg i Holland, hvor Danmark sejrede i holdkonkurrencen over bl.a. de regerende verdensmestre og paralympiske mestre fra Holland, og både Tobias Thorning Jørgensen og Katrine Kristensen sejrede i både den individuelle konkurrence og i freestyle. Tobias Thorning Jørgensen er derudover dobbelt paralympisk guldvinder i sin klasse, og landstræner Astrid Gemal håber da også på, at de danske ryttere kan hente metal i Herning:
- Vi håber naturligvis på individuelle medaljer, og derudover har vi en fælles ambition om et godt resultat i holdmesterskabet.

De syv bedste hold i holdkonkurrencen ved VM i Herning tildeles fire kvotepladser til de Paralympiske Lege i Paris i 2024.

Hos Parasport Danmark glæder formand John Petersson sig til at følge de danske ryttere, når de rider ind på BB Horse Arena i Herning.

- Vores paradressurryttere har igennem mange år været med på højeste internationale niveau, og det har været fantastisk at følge deres udvikling. Vores tætte samarbejde med bl.a. Team Danmark og den uvurderlige støtte fra vores sponsorer er med til at skabe rigtig gode rammer for rytterne, og det har stor betydning for, at de kan blive ved med at udvikle sig og nu står stærkt forud for VM på hjemmebane, siger han og fortsætter:

- Det glæder mig også at se, at der er to forholdsvis nye ryttere med blandt de fire udtagne. Det lover godt for fremtiden og vidner om det imponerende strategiske talent- og elitearbejde, der bliver lavet i paradressur. Forhåbentlig kan vores nye partnerskabsaftale med Dansk Ride Forbund også være med til at styrke rekrutteringsdelen og få endnu flere ryttere med handicap i gang.

DR sender fra verdensmesterskaberne i Herning, og alle danske ryttere kan ses på DR2 eller DRTV.

- Det bliver helt vildt stort at ride VM på hjemmebane, og vi ser alle sammen meget frem til det.
- Astrid Gemal, landstræner i paradressur

Handicap: Svær knæskade
By: Osted

OM VM I RIDNING 2022
VM i springning, dressur, paradressur og voltigering finder sted i Herning i dagene 6.-14. august 2022.

Paradressurkonkurrencerne afvikles fra den 10.-14. august. Der forventes op mod 200.000 tilskuere.

Det er Dansk Ride Forbund, Herning Kommune, Sport Event Denmark og VM-selskabet ejet af Casper Cassøe og Jens Trabjerg, der står bag VM.
Læs mere på https://herning2022.com/